سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

                    ****آسیمو****

 

آسیمویک روبات انسان‌نما است که توسط شرکت هوندا ساخته شده‌است. آسیمو 130 سانتیمتر قد و 54 کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند بر روی دو پا با حداکثر سرعت 6 کیلومتر بر ساعت (4?3 متر بر ثانیه) بدود.آسیمو توانایی خواندن (ترجمه) حرکات و حالات چهره? انسان‌ها را دارد و می‌تواند مستقلاً پاسخ دهد.

در حال حاضر 45 واحد آسمیو در جهان وجود دارد. تولید هر یک از این واحدها 638?186 یورو هزینه دارد.

آسیمو در تحقیقات و توسعه هوندا، «مرکز تحقیقات بنیادی تکنیکی واکو»، در ژاپن ساخته شده است.

    

 

 

در داخل سر آسیمو 3 میکروفون جاسازی شده‌است که به آسیمو امکان دریافت پیام‌های صوتی و همچنین امکان تشخیص جهت صدا را می‌دهد.

آسیمو محیط اطراف خود را با دو دوربین می‌بیند. به واسطه این دوربین‌ها آسیمو توانایی تشخیص عمق و فاصله را نیز دارد. چشمان آسیمو در محلی قرار گرفته‌اند که هم سطح چشمان یک انسان بالغ در هنگام نشستن بر روی صندلی باشند.

 

5 حس‌گر فراصوت در پائین کوله‌پشتی آسیمو تعبیه شده است. این حس‌گرها آسیمو را قادر می‌سازد که اجسام ثابت یا متحرک را در کناره‌ها و پشت خود تا فاصله? 3 متری تشخیص دهد.

باتری لیتیوم-یون 51?8 ولت، که در پشت آسیمو قرار گرفته او را قادر می‌سازد که با 4 ساعت شارژ یک ساعت فعالیت کند.

حس‌گر فراصوتی، لیزرهایفروسرخ و دوربین‌هایی که در قسمت میانی بدن آسیمو قرار دارند با تشخیص اشیا تا فاصله 3 متری به او کمک می‌کنند تا به راحتی در محیط حرکت کند.

آسیمو تنها روبات انسان‌نما است که می‌تواند مستقل و بدون کمک از پله بالا و پائین رود.[3]

اندازه آسیمو به گونه‌ای در نظر گرفته شده است که به راحتی بتواند در محیط زندگی انسان به فعالیت بپردازد.

 

به گزارش گروه ترجمه سرویس علم و فناوری ایمنا روبات "آسیمو" شبیه ترین روبات به انسان است که ساخت شرکت ژاپنی هوندا می باشد. این روبات دارای قابلیت های زیادی است، برای مثال می تواند فوتبال بازی کند و یا نوشینی کاربران را به دست آنها برساند. این در حالی است که شرکت هوندا چند روز پیش آخرین نمونه روبات آسیمو را برای نخستین بار در انگلستان به نمایش گذاشت. این روبات 130 سانتی متر قد دارد، 54 کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند بر روی دو پا با حداکثر سرعت 6 کیلومتر بر ساعت بدود.
علاوه بر این آسیمو دارای 34 موتور حرکتی است که رفتارهای مختلف انسانی نظیر حرکات نوسانی و تعادلی را از خود نشان می دهد. 2 عدد دوربین در سر آسیمو وجود دارد که از طریق آن می تواند اطلاعات بصری را دریافت کرده و حرکت اشیاء، مسافت و مسیر آنها را ارزیابی کند. همچنین حسگر ویژه ای در مچ دست این روبات وجود دارد که به وی اعلام می کند دست های خود را از حالت مشت کردن دربیاورد. این روبات می تواند یک لیوان کاغذی که درون آن مایعات وجود دارد را بدون ریختن به دست افراد برساند.
از دیگر ویژگی های آسیمو این است که می تواند مسیر پیاده روی افراد را تشخیص داده و برای پرهیز از هر گونه برخورد مسیر دیگری در پیش بگیرد. شرکت هوندا ساخت روبات های انسان نما را از سال 1986 و با ساخت نمونه E0 آغاز کرد، این روبات دارای پیکره نیم تنه بود و برای برداشتن یک گام به 5 ثانیه زمان نیاز داشت. نسخه نهایی آسیمو 9 کیلومتر مسافت را در مدت 1 ساعت طی می کند و می تواند حرکات چهره و صدای افرادی که به طور همزبان با هم صحبت می کنند را تشخیص دهد.
گفتنی است تمرینات نمایشی آسیمو در لندن شامل بالا رفتن از پله ها ، دویدن در مسیر دایره ای، تغییر حالت از دویدن به حالت پیاده روی و در مجموع رفتارهایی بود که نمونه های پیشین قادر به انجام دادن آن نبودند.




تاریخ : یکشنبه 95/11/24 | 7:0 عصر | نویسنده : پوریا قاسمی | نظر

  • paper | راه بلاگ | تک تاز بلاگ